Uusi reitti julki: reittimuutokset tuovat lisää lumivarmuutta ja parantavat palvelua
Finlandia-hiihdon reitti muuttuu talvella 2025. Lumivarmuuden vahvistamiseksi reitiltä on poistettu pelto-osuuksia. Jotta pisimmän reitin, 62 kilometriä, matka pysyy samana, on mukaan tullut uutta latupohjaa. Latuasemista Orinkarkaus muuttuu kaksisuuntaiseksi, jolloin 40–50 kilometrin välille saadaan uusi palveluasema.
Syksy on ollut jälleen kehittämisen aikaa Suomen suurimmassa massahiihtotapahtumassa. Ennen lumien tuloa on saatu valmiiksi reitille tehdyt maapohjatyöt, jotka vahvistavat tulevana vuonna Finlandia-hiihdon lumivarmuutta.
”Jo pidemmän aikaa olemme suunnitelleet reittimuutoksia niin, että pelto-osuudet jäisivät pois. Jos lunta on vähän, ovat aukeat paikat vaikeita pitää lumisina ja hiihdettävinä. Toisaalta myös tapahtumanaikaiset lumituiskut tukkivat pelto-osuuksilla ensimmäisenä perinteisen latu-uran. Tänä syksynä saimme suunnitelmat toteutettua ja uudet pohjat odottavat lumentuloa”, kertoo viime vuonna Finlandia-hiihdon ratamestariksi hypännyt Heikki Kivikko.
Lumivarmuus on Finlandia-hiihdon ehdoton kilpailuvaltti. Tavoitteena on, ettei hiihtoa tarvitsisi enää koskaan perua.
”Jos voimme luvata, että Finlandia-hiihto hiihdetään takuuvarmasti, se on ehdottomasti suurin lupauksemme ja paras markkinointikeinomme”, jatkaa Kivikko.
Suurimmat muutokset reitillä koskevat Savistenpään ja Hollolan kirkonseudun alueita. Uusi reitti kääntyy ympäri Rannankulmassa, mistä aikaisemmin on sukellettu peltoaukeille. Reitti mukailee moottorikelkkareittiä seuraten Puolustusvoimien harjoitusalueen rajaa. Matkalla noustaan Roukkaanmäen kallioille ja lopussa lasketellaan pienelle idylliselle peltoaukealle, jonka jälkeen noustaan vanhalle reitille Orinkarkauksen alla.
Finlandia-hiihdon päätoimikunnan puheenjohtaja Henri Rauhamäki kertoo muutostöiden sujuneen hyvin.
”Reitin uusin osuus saatiin tehtyä kohtuullisen pienellä vaivalla. Raivausten ja muutamien kivien poistojen jälkeen reitille kaivettiin rumpuja, pintaa tasoitettiin ja levennettiin. Lisäksi pehmeiden maaston kohtien kantavuutta lisättiin murskeella. Suuri kiitos uudistuksen toteutumisesta täytyy osoittaa myös maanomistajille. Ilman heidän juostavaa yhteistyötään tämä ei olisi ollut mahdollista”, toteaa Rauhamäki.
Orinkarkaus palvelee kahteen suuntaan – pitkiä huollottomia pätkiä ei enää ole
Vaikka latuasemapalvelut ja niiden toimivuus nostettiin vuoden 2024 Finlandia-hiihdon jälkeen tehdyssä kävijätutkimuksessa erinomaisille arvosanoille latuasematyytyväisyyden ollessa tasan 9,0, kehitetään palvelualttiutta systemaattisesti joka vuosi.
Aikaisemmin Papinkaivon ja Heinsuon latuasemien väli on ollut yli 10 kilometriä, mikä etenkin pitkän matkan loppupuolella voi aiheuttaa hiihtäjille haasteita. Nyt ko. välille nousee Orinkarkaus sen uuden sijoittelun ansiosta. Orinkarkaus siirtyy alkuperäiseltä paikaltaan vajaan kilometrin eteenpäin reittien risteyskohtaan.
”Pieni muutos latuaseman sijainnissa antaa meille mahdollisuuden käyttää aseman palveluita kahteen suuntaan: mennessä kohti kaukaisinta Papinkaivon latuasemaa ja sieltä palatessa ennen Heinsuon tankkauspistettä”, kertoo muutoksen taustoista ratamestari Heikki Kivikko.
Finlandia-hiihdon latuasemien palvelutarjontaan kuuluvat niin energiajuomat ja -karkit sekä muu nesteytys- ja ravintohuolto, suksien lisävoitelu, sauvahuolto sekä mahdollinen ensiapu unohtamatta kovaa kannustusta ja kirittämistä.